Coconuts is een kersvers initiatief, een creatieve plek en redactie in Leuven voor jongvolwassenen met een psychosegevoeligheid.
Leuvens initiatief werkt samen met Dirk De Wachter, Wouter Kusters, Wouter Torfs en Delphine Lecompte.
Nieuw magazine breekt lans voor mentaal welzijn
Met de lancering van een eigen magazine wil het collectief het thema bespreekbaar maken en mensen verbinden met elkaar. Daarom werkt Coconuts voor elke editie met een nieuwe groep van redacteurs aan het roer, die zelf ervaring hebben met psychose. Aan het eerste magazine werkten o.a. Dirk De Wachter, Wouter Kusters, Wouter Torfs en Delphine Lecompte mee.
De gekheid uit de ervaring puren
In september 2022 won Coconuts de prijs voor meest innovatieve project op het Vlaams Geestelijke Gezondheidscongres en in november startten ze met een allereerste cocreatietraject. Initiatiefneemster Anna Kint: “Samen met een groep van 7 jongvolwassenen met een psychotische kwetsbaarheid komen we wekelijks samen voor een redactievergadering. We vertrekken steeds vanuit de waanzin. Door hun psychose belandden onze redactieleden immers in een heel bizarre wereld. Daardoor kunnen ze niet meer vertrouwen op hun eigen ervaringen en zintuiglijke indrukken.” Omdat het zowel voor mensen die het meemaken als voor buitenstaanders moeilijk te vatten is, wil Coconuts jonge mensen stimuleren de gekheid uit hun ervaring te puren.
Welk type boot ben je?
Het eerste Coconuts-magazine wordt een themanummer over ‘Varen’. Naast eigen stukken, verlenen onder andere ook Dirk De Wachter, Wouter Kusters, Wouter Torfs en Delphine Lecompte hun medewerking. Anna Kint: “We maken een mix van eigenzinnige reportages, inspirerende interviews, prachtige illustraties van jong opkomend talent en verfrissende ideeën.” Bij Coconuts krijgen de redactieleden de volledige vrijheid over de invulling van het magazine. “De redactie vroeg zich bijvoorbeeld af hoeveel Wouters je tegelijk voor de camera krijgt en of je mensen kunt associëren met een type boot. Het resultaat mag er zijn,” lacht Anna.
Crowdfunding campagne
De keuze voor een papieren magazine was snel gemaakt, al blijft het een intensief proces. Om de drukkosten te financieren, de distributie en een aantal vaste kosten, heeft Coconuts een crowdfundingcampagne opgezet. “We willen 8000 euro verzamelen via een alles-of-niets campagne. In ruil voor een duwtje in de rug geven we fijne rewards zoals bijvoorbeeld ons magazine, stickers, unieke prints of een workshop over ‘waanzin’.” Op die manier hopen de redacteurs genoeg pioniers te vinden en zo hun eerste editie te kunnen lanceren. De crowdfunding loopt nog tot eind april via deze link.
Over Coconuts en dromen
Het Coconuts magazine is een middel om jongvolwassenen met een psychosegevoeligheid terug te verbinden met de maatschappij en hun plaats daar te ontdekken, zowel professioneel als persoonlijk, met creativiteit als hefboom. We lanceren 2 magazines per jaar en stellen onze redactie 2 keer per jaar open. Coconuts is overigens meer dan een project: het is een beweging. We dromen zelfs nog verder. We denken aan een creatieve plek, een pand in Leuven, waar behandeling en creatie samen hand in hand gaan. Waar een deel van het pand gebruikt wordt voor behandeling en een ander deel als creatief bureau.
Website
Instagram
Linkedin
Afbeeldingen
Contact: Anna Kint (oprichter en coördinator van Coconuts vzw), anna@coconuts-space.be
Reacties: